Des de ja fa uns anys, els meus cicles vitals estan regulats pels cursos escolars. És a dir, per a mi, l'any comença en setembre i acaba pel juliol. Sempre que acaba el curs m'agrada fer balanç: què ha anat bé i què no tant, en quins grups he estat més a gust, les novetat introduïdes que m'han funcionat, què podria millorar...Enguany aprofitant el #MOOC he decidit descriure alguns dels projectes i activitats fets a classe a través del blog. Evidentment, no està tot: no podré explicar els moments d'alegries, rialles i complicitat però també d'enutjos o bronques, els conflictes que apareixen i tractem de resoldre o com afrontem la quantitat de treball que tenim tant dins com fora de l'aula. He tractat de fer una mostra representativa d'alguns materials elaborats per mi i mostrar els treballs realitzats pels alumnes. Són mèrit exclusivament seu i em sent molt orgullós de tot. També compartisc idees, recursos i exemples per si algú els vol utilitzar.
Encara que ens queda la part final de curs...bon estiu a tots i totes!
2n ESO. Geografia i Història
És una de les matèries en les que em sent més còmode; tant pel temari, que cobreix Edat Mitjana i Moderna (no arribem mai a Geografia, que s'aborda amb més profunditat a 3r) com per l'edat de l'alumnat i el bon feeling que solc tindre amb ells i elles.
Vaig a destacar vàries activitats. En primer lloc, l'excursió Millars, ruta morisca. És una eixida que organitzem al 1r trimestre que ens permet comprovar i aplicar en la pràctica els continguts treballats a la Unitat 1: L'Islam. Duta a terme per Arqivolta. Patrimoni i Societat sol agradar molt a l'alumnat, tant per l'entorn com per la visita als castells o la ruta pel barranc del Nacimiento.
![]() | ||||
Amb 2n ESO D a la Fuente de las Donas (Millars) |
Els demanem un reportatge periodístic en grups de treball col·laboratiu sobre l'activitat. Han d'incloure la ubicació de Millars i com arribar, fotografies, recull de les explicacions, com s'han distribuït la feina i una valoració. De vegades, també hem organitzat un concurs de les millors fotos. Ací teniu un exemple.
Ruta morisca a Millars. from Vicent Marqués Verdeguer
A les acaballes del 2n Trimestre solem arribar a la part del temari on treballem la transició entre l'Edat Mitjana i la Moderna. Abans, però, m'agrada tancar l'Edat Mitjana amb un treball, per grups també, on l'alumnat tria un tema lliure relacionat amb qualsevol ítem de l'Edat Mitjana i que, per raons de temps, no ens ha donat temps a profunditzar. Només els demane que siga un tema que els interesse, els motive i que els abellisca investigar. Els temes triats són d'allò més variat: dones en l'Edat Mitjana, les tortures, castells i fortaleses, la ciència medieval, la pirateria, les guerres i els cavallers, les malalties, l'educació, cultura, música... Solem dedicar 4-5 sessions d'Internet per a la recerca d'informació i jo també els proporcione material (revistes, llibres etc.) Enguany, a més, han treballat els mapes mentals per organitzar i mostrar la informació recollida com a requisit per a l'exposició oral final. Els treballs solen ser increïbles. A més, els agrada disfressar-se, fer un poc de teatre... Molt, molt originals i creatius!
![]() | ||
Treballant els mapes mentals. |
![]() | ||
Preparats per a l'exposició oral! |
2n ESO. Educació per a la Ciutadania i els Drets Humans.
Este serà l'últim curs que s'impartirà esta assignatura que ha provocat més d'una ocurrència i polèmica. Més enllà d'açò, crec que és una llàstima que només se li haja dedicat una hora setmanal i que s'elimine definitivament... Destaque una activitat que fem al 2n trimestre. A partir d'un llistat variat de persones que han treballat pels Drets Humans, els i les alumnes busquen informació, preparen material audiovisual (power-point, vídeo, cançons...) i exposen a la resta de la classe el que han apres sobre eixe personatge.
![]() |
Malala, el cap Seattle o Madres de la Plaza de Mayo. Lluitadors/es pels drets humans. |
Ací teniu algun exemple de power-point realitzats pels grups d'enguany i un vídeo sobre la vida de Chico Mendes de fa uns cursos.
Elie Wiesel. Drets Humans. from Vicent Marqués Verdeguer
3r ESO. Iniciació a l' activitat emprenedora i empresarial
A principis de setembre ens va caure el "marrón" de preparar esta nova assignatura. Enteneu-me: matèria acabada d'arribar, amb poques referències, optativa per a un alumnat que veu molt lluny això del mercat laboral... No eren les millors perspectives. Però el meu company JV Beltrán i jo ens ficàrem mans a l'obra i crec que ens n'hem eixit: hem dissnyat una assignatura amb molta pràctica, sense llibre de text i amb activitats dinàmiques que han funcionat raonablement bé. Ens han ajudat estos materials de lliure descàrrega per a les primeres nocions teòriques. També vàrem vore la pel·lícula La red social i treballàrem alguns apartats d'esta unitat didàctica.Dos ex-alumnes del centre, Iván Máñez i Dani Martínez, vingueren a fer-los una xerrada i els explicaren la seua experiència com a emprenedors a les empreses Global Asia i Atzucac.
A partir del 2n Trimestre preparàrem l'ABP Com fem un projecte d'empresa? treballant per tasques. Ací teniu una infografia on expliquem els passos que han seguit els grups de treball.
Encara que els va costar arrancar, la veritat és que han fet un treball sorprenent. Destacaria la campanya de promoció dels seus productes i empreses i com ho publicitaren als seus perfils d'Instagram o Twitter.
A les exposicions finals dels projectes havien de resumir allò treballat i convèncer possibles inversors per a que confiaren en els seus projectes. Jo, si tinguera diners, invertiria en ells... I vosaltres?
A partir del 2n Trimestre preparàrem l'ABP Com fem un projecte d'empresa? treballant per tasques. Ací teniu una infografia on expliquem els passos que han seguit els grups de treball.
Encara que els va costar arrancar, la veritat és que han fet un treball sorprenent. Destacaria la campanya de promoció dels seus productes i empreses i com ho publicitaren als seus perfils d'Instagram o Twitter.
A les exposicions finals dels projectes havien de resumir allò treballat i convèncer possibles inversors per a que confiaren en els seus projectes. Jo, si tinguera diners, invertiria en ells... I vosaltres?
Presentación Power Point. Proyecto empresa: CANDY BITES. from Vicent Marqués Verdeguer
Per últim adjunte també la rúbrica completa per avaluar les diferents activitats del projecte.
Rúbrica de evaluación Poyecto: Creamos nuestra empresa. from Vicent Marqués Verdeguer
1r ESO. Castellà.
1r ESO. Castellà.
Enguany també he tingut un grup de 1r ESO en l'assignatura de Castellà. Destacaré vàries activitats. La primera, l'auca realitzada per grups de treball sobre la vida de Cervantes emmarcada en el projecte global de tot el centre al voltant de l'aniversari de la mort de l'escriptor. Al blog del projecte podeu vore el resultat
![]() | ||
Preparant les auques. |
A l'apartat de lírica férem un taller literari on aprengueren algunes tècniques poètiques: ús de figures literàries, haikus, cal·ligrames, poesia visual i poemes lliures. Les publicàrem a la revista digital del Centre, Calidoscopi.
Ràdio Sant Jaume.
Un any més sóc el responsable del taller de ràdio del Centre. Un projecte engrescador, molt motivador tant per a mi com per als nanos i en el qual gaudisc moltíssim treballant amb ells i elles. Enguany hem pogut entrevistar a Disbauxa Teatre, fer un parell de programes de cinema espectaculars, parlar d'una manera molt distesa amb Javier Grande, el nou titular del centre, i obrir la ràdio a qualsevol professor/a que ha volgut utilitzar-la com a recurs educatiu. Una experiència boníssima!
Llistat de programes de la segona temporada (feu-los una escolteta vinga!)
Aprofite per agrair a Sara, Marta, Paula, Juan, Pau, Nuria, Aroa i Carlos el treball realitzat. Sou unes màquines! I també, com no, a Javier membre de l'AMPA que ens tira una maneta en l'apartat tècnic.
¡SEGUID EN LA ONDA!
![]() |
Part de la redacció de la nostra ràdio. |
I...ja està tot. Em deixe moltes coses i ho sé: la Setmana Cultural, l'estada lingüística a Whitstable, les hores de preparació i correcció, la dedicació a la tutoria (alumnes i pares/mares), les reunions de Departament, els claustres i les avaluacions...Però això ja ens un altra història.
Fins el curs que ve!
![]() |
Amb la meua tutoria: 1r ESO F. |
![]() |
Photocall de la Setmana Cultural amb algunes companyes. |
![]() |
Al castell de Whitstable amb els alumnes de 1r i 2n ESO. |
![]() |
Jugant a futbol 7 a la Setmana Cultural. |
gran futbolista
ResponElimina