El
sol ben alt. Un extens terreny que arriba fins més enllà de
l'horitzó replet, a banda i banda, de guerrers a cavall amb llances,
espases i completes armadures resplendents. Estendards acolorits i
penons de múltiples formes solquen el vent. Retronen tambors i
sonen, estridents, els anafils i les botzines. Una pluja de fletxes
travessa les línies. Tot seguit, el so del galop anuncia la càrrega
de la cavalleria pesant mentre la infanteria espera, ferma però
atemoridament, el fatal desenllaç tot escoltant com tremola el terra
al pas furiós dels cavalls. El combat ha començat...
![]() |
Cartell promocional del Tirant. |
Les
nostres imatges mentals quan recreem aquesta època ens remeten a
castells emmerletats, grans batalles, delicades princeses i, com no,
al cavaller com a guerrer amb un codi de conducta propi i uns valors
basats en la fidelitat, el coratge, la vàlua personal, la justícia,
la fe o la generositat. Estos referents beuen de la imatge que es
començà a gestar en aquestos temps, bàsicament, a partir dels
relats heroics de les cançons de gesta (Chanson
du Roland, Cantar
del mio Cid, Beowulf, la Cançó
dels Nibelungs etc.), del cicle artúric
recollit a Matèria de Bretanya,
de la poesia trobadoresca, de les cròniques reials (el Llibre
dels Fets de Jaume I, la Crònica
de Ramon Muntaner o la Crónica
de Alfonso X) i, sobretot, de les
novel·les de cavalleries (Curial e
Güelfa, Tirant lo Blanc, Amadís de Gaula
o el Quixot).
També influïx la revalorització que de l'Edat Mitjana van fer els
escriptors romàntics del XIX (les novel·les Ivanhoe
o Rob Roy
de Walter Scott, per exemple) o, més recentment, el paper del
cinema a l'hora d'estereotipar ridículament alguns clixés medievals
amb pel·lícules de nul valor històric: Braveheart,
Destino de caballero
o Drangonheart
serien alguns dels exemples més flagrants.
![]() |
Burg Hohenzollern, castell alemany començat a construir al segle XI. |
Però
més enllà d'idees prestades, per entendre correctament l'Edat
Mitjana cal emmarcar correctament el context europeu alt medieval
derivat de la caiguda de l'Imperi Romà d'Occident el 476 dC i de
l'enfonsament de les seues estructures socials, polítiques i
econòmiques, situació que ja s'arrossegava des de la crisi del
segle III. Aquesta nova situació es caracteritza per la disgregació
del poder polític central, l'aparició de múltiples poders
regionals semi independents, el fenomen dels incastellamento,
l’enfortiment de l’autoritat
privada, la ruralització de la societat i l'economia a més d'una
inseguretat general causada per les anomenades segones
invasions, protagonitzades pels
magiars, víkings i musulmans, entre el segle VIII i X.
![]() |
La Taula Rodona de Camelot, "invenció" del poeta normand Wace al segle XII. |
És
en aquestes circumstàncies quan sorgix una aristocràcia forta,
armada, capaç de defendre el seu territori de manera autònoma,
unida pels llaços personals feudo-vassallàtics i de sang i que
comença a retallar el poder central d'unes monarquies molt febles,
incapaces d’imposar-se davant estos nobles que uniran al poder
econòmic (del feu) el del comandament (ban) i, en alguns casos, el
jurisdiccional. Amb l’últim intent fallit dels carolingis, amb la
figura de Carlemany al segle IX, de restablir un poder central fort
s'estendrà un nou sistema que coneguem, a nivell general, com
feudalisme.
A
l'àmbit militar, la participació en les guerres d'aquesta noblesa a
cavall, fortament armada i protegida, va exercir un paper destacat
essent un factor fonamental a l'hora d'inclinar la balança cap a la
victòria o la derrota. Per exemple, cal esmentar la derrota
musulmana a Poitiers (722), on la cavalleria pesant franca de Carles
Martell va detindre l'exèrcit islàmic format per una mòbil
cavalleria lleugera (el cavall àrab era més menut i ràpid),
frenant l'expansió de l'Islam cap a Europa o l'èxit de la conquesta
d'Anglaterra a mans dels normands de Guillem el Conqueridor front els
saxons, bellament narrada al Tapís de
Bayeux que commemora la batalla de
Hastings el 1066. Però els cavallers també van patir estrepitoses
derrotes, com la de Mazinkert (1071) o Crécy (1346), on les
cavalleries pesants, bizantina i francesa, foren massacrades per la
cavalleria lleugera turca o per la potència dels arcs anglesos,
respectivament, demostrant els seus punts febles al camp de batalla.
De fet, Crécy, un dels molts episodis bèl·lics de la Guerra dels
Cent Anys, marca per a molts historiadors l'inici del final d'aquesta
edat daurada de la cavalleria.
![]() |
Tapís de Bayeux. |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada